Nåværende og kommende utstillinger

Giske Sigmundstad

Utstillingsperiode på Glasslåven: 13. juni – 30. august 2020

Et gjennomgående tema i arbeidene til billedkunstner Giske Sigmundstad er mennesker i oppbrudd og på reise. Mennesker som pakker kofferter, eller grupper som slår leir. Flere av trykkene har telt som hovedmotiv. Telt kan være bilde på vår sårbarhet. Det kan også være bilde på oppbrudd, frivillige eller påtvungne reiser.

I utstillingen «Fra balkongen» på Glasslåven sommeren 2020 vil Sigmundstads etsninger fra de siste ti årene, (2011-2020) vise utviklingen av denne tematikken. De nyeste etsningene med motiv fra balkongen er en videreføring: I de nye arbeidene har figurene nådd fram til et fast tilholdssted, og er tilsynelatende på fast grunn. De betrakter livet fra balkongen. Samtidig er noe i gjære, figurene speider og venter.

Gamle ukeblader og fotografier er ofte bakgrunn for motivene i trykkene til Sigmundstad. Bak hvert fotografi kan det ligge flere fortellinger, kimen til andre historier. I enkelte trykk er små bakgrunnsdetaljer fra fotografiet forstørret og utgjør hovedmotivet. Andre oppstår når flere bilder settes sammen. Antydning av en historie står sentralt i arbeidene, i en forlengelse av trykkets tradisjon som illustrasjon.

Etse- og trykkeprosessen er et håndverk som innebærer langsomme og omstendelige prosesser. Kobberplatene etses i mange valører, i flere omganger. Fargetrykkene består av tre etsede plater. I trykkeprosessen svertes platene inn, og trykkes i tur etter hverandre. Bak hvert trykk kan det ligge en lang prosess, med mange prøvetrykk.

Etseteknikken krever planlegging, men kan også gi uforutsette og overraskende uttrykk som kunstneren tar vare på. De etsede overflatene har et organisk og malerisk preg. Det stofflige er et gjennomgående tema også innholdsmessig, gjennom motiv som klesvask, teltduker og tekstiler.

Giske Sigmundstad (født 1965 i Bærum) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1987-92, Oslo Tegne- og Maleskole 1986-87 og Fortman Studio i Firenze, Italia 1984-85. Hun bor og arbeider på eget atelier i Oslo. Hennes bilder er innkjøpt av blant andre Nasjonalgalleriet, Utenriksdepartementet og Norges Bank.

Lørdag 15. august kl. 15.00 arrangerer vi KUNSTNERSAMTALE:

Møt billedkunstner Giske Sigmundstad i samtale med kunsthistoriker Tone K. Lyngstad Nyaas, kurator ved Haugar Vestfold kunstmuseum

Les mer på kunstnerens egen nettside.

Marthe Karen Kampen & Johannes B. Hansen

Høstens utstilling åpner 12. september 2020

Åpne landskap og utvalgte jenter

Marthe og Johannes bor og arbeider på Kampen i Eidskog, og er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo. De har over flere år hatt ulike utstillinger og utført større utsmykninger sammen. Felles for arbeidene deres er et ekspressivt, barnlig uttrykk.  I Glasslåven vil de vise tresnitt og malerier.

Marthe Karen Kampen (f. 1986) jobber i serier med enkeltstående motiv. Gjennomgående for hennes kunstneriske praksis er å skjære vekk unødvendige detaljer, søke etter klare, enkle komposisjoner og motiv i grunnleggende teknikker innen maleri, tresnitt, tekstil og skulptur. Hun etterstreber en barnlig tilnærming, hvor målet er et tilsynelatende enkelt men kraftfullt uttrykk. Kampen er opptatt av menneskets sårbarhet, tidsånden og hvordan den endrer seg, og hva den sier om oss.

 På Glasslåven viser jeg tresnitt og maleri, enkle gjengivelser av rare, triste, spørrende jentehoder. Jenter som balanserer på randen. Randen av å bli misforstått, randen av gjennombrudd, randen av galskap.

Johannes B. Hansen (f. 1982) jobber med grafikk (tresnitt) og tegning, samt maleri. Man kan si at han lager tresnittfremstillinger av strektegninger basert på drømmelogikk. Hansen vil av tresnittene skal være presise, som kystlinjen på et norgeskart. I tegningene anvender han ofte flytende tusj påført med pennesplitter eller pensler. Pennesplittene bruker han fordi de gir en tynn, presis strek. Bruken av pensel og flytende tusj er til en viss grad inspirert av asiatisk kalligrafi og tusjmaleri. Det er givende for Borchgrevink Hansen å kombinere dette med en mer disharmonisk motivverden og tematikk.

I utstillingen viser jeg en serie landskaper produsert i isolasjon. Skillet mellom drøm og virkelighet er mer utydelig, ingenting er sikkert og alt er mulig.

Glasskunst av Ulla-Mari Brantenberg

Utstillingsperiode på Glasslåven: Medio juni – sept 2021.

Den storstilte og lenge planlagte sommerutstillingen med glasskunst av Ulla-Mari Brantenberg er flyttet til sommeren 2021 – og dermed til Glasslåvens 5 års-jubileum! Åpningsdato kommer!

Glasskunstneren, som har hatt verksted på Glasslåven siden begynnelsen, har store og praktfulle planer for arbeidet det neste året. Vi ser frem til å kunne få lov til å feire åpningen og utstillingen med dem og alle dere fra inn- og utland med brask & bram i medio juni 2021!