Per Berntsen

Per Berntsen: Metsä. Alle foto Tor S. Ulstein, Kunstdok

Metsä

Per Berntsen arbeidet i den romantiske landskapstradisjonen frem til midten av 80-tallet. Da ble han oppmerksom på «New Topographics», en stilretning innen moderne landskapsfotografi, som i stedet for å fokusere på det uberørte landskapet legger vekt på et objektivt blikk. Spesielt er fotografene Robert Adams og Bernd og Hilla Becher interessante i sammenheng med Berntsens prosjekt Metsä. Berntsen har arbeidet innenfor denne tradisjonen frem til i dag, og vært med på å fornye det nordiske landskapsfotografiet.

«I juli 2009 kjørte jeg bil fra Kirkenes til Oslo. Etter fire timers kjøring, så jeg et landskapsprosjekt tre frem mellom Inari og Kittilä i Finland. Det ble klart for meg at prosjektet måtte inkludere Finland og Sverige, Norge og Russland og omhandle Taigaen, landskapet som binder landene sammen. Prosjektområdet ble avgrenset til nord for polarsirkelen og ligger i sin helhet innenfor Sapmi, som har vært samisk område siden før de fire nasjonene eksisterte» – Fra boken Metsä, utgitt i 2017.

– Da jeg kom hjem etter ha avsluttet Metsä, gikk jeg en fjelltur, og forsto at jeg nå skulle jobbe med landskap i farger hjemme i Tinn. Disse bildene (Veståsen) ligger i grenselandet mellom New Topographics og romantisk landskap. Så det ene prosjektet har ført til det andre, og det har for det meste kommet helt av seg selv, sier Berntsen i dag.

Per Berntsen (f. 1953) Bor og arbeider i Tinn i Telemark og er utdannet ved Trent Polytechnic – Derby College of Art, England, med Diploma in Creative Photography. Han har tidligere hatt separatutstillinger ved Galleri Riis (2020 og 2019) i Murmansk, Kirkenes, Karasjok (2017), Nordnorsk Kunstmuseum (2013). Og er innkjøpt av bl.a. samlingene: Museum of Modern Art New York, Nasjonalmuseet Oslo, Tangen-samling, Preus Museum, Bergen Kunstmuseum og Oslo kommunes kunstsamlinger.

Forrige
Forrige

Christina Leithe

Neste
Neste

Johannes Engelsen Espedal