Mellom historiske bygninger i det vakre kulturlandskapet på Hadeland ligger Glasslåven. En klassisk rød låve fra 1880-tallet er bygget om til kunstsenter og atelier.

På Glasslåven vises samtidskunst og kunsthåndverk i tre utstillingsperioder hvert år. Utstillingsprogrammet har fokus på høyt kvalitetsnivå, mangfold av kunstuttrykk, og spredning i kunstnernes alder, kjønn og etnisitet. 

I Høyloftet, med en takhøyde på syv meter, vises utstillinger, forestillinger og kulturarrangementer. I Stallen, der noen originale bygningselementer som hesteboksene er beholdt, finnes galleri og butikk med kunst, design og kunsthåndverk.

En viktig del av Glasslåvens sjel er miljøet og energien som oppstår ved at det skapes og arbeides på huset. Atelierer og kontorer leies ut til kunstnere, kunsthåndverkere og kulturarbeidere. Flere av disse selger sine arbeider i Stallbutikken.

Glasslåven ble offisielt åpnet av H. M. Dronning Sonja den 27. april 2016.

Om oss

Glasslåven er restaurert og ombygd etter bærekraftige prinsipper, og er et godt bygg å arbeide i og å besøke.

Restaureringen er gjort etter økologiske prinsipper, med naturlige materialer, gjenbruk og miljøvennlige løsninger. Overskuddsvarme fra ovnen i glassverkstedet bidrar til vannbåren varme i hele bygget. Østfløyen måtte bygges opp fra grunnen, og er gjenreist som halmhus med halm fra lokale åkre. Bærekonstruksjonen består av en ny, men også tradisjonell tømmerramme – den største som er oppført i Oppland på over 100 år. 

I oppbyggingen ble det lagt vekt på gjenbruk av gamle materialer. Stallboksene, tømmer, tegl- og takstein er brukt på nytt. Naturlige, pustende materialer skaper et godt inneklima og har muliggjort naturlig ventilasjon i store deler av bygget.

Bygget er støttet av ENOVAs satsning på ny teknologi i fremtidens bygg. Vi synes det er inspirerende at en bygning fra 1880 har blitt et av landets mest innovative bygg!

Riksantikvarens verdiskapnings-program har støttet prosjektet som pilot på sammenhengen mellom naturlig materialbruk og inneklima ved restaurering av eldre bygninger.

Stiftelsen Glasslåven er eier og ansvarlig for ombyggingen. Ansvarlig arkitekt var Gaia Arkitekter Oslo ved Frederica Miller og Julio Perez, og vår lokale avdeling av Betonmast var ansvarlig entreprenør..

Et pilotbygg for bærekraft

Historien

Ideen om Glasslåven oppsto i 2007 med et stedsutviklingsprosjekt for det nasjonalt verdifulle kulturlandskapet i Søsterkirkenes omgivelser. Man ville få enda fler til å få øynene opp for det godt bevarte og spesielle kulturmiljøet. Nybygg var ikke tillatt. Men en verneverdig og forfallen 1800-tallslåve lå der…

En ideell stiftelse ble etablert og et møysommelig arbeid med å planlegge, finansiere og istandsette låven startet. Takket være en god, bærende idé, standhaftighet og en rekke gode støttespillere kunne Glasslåven kunstsenter åpnes i april 2016 etter tre års arbeid. En låve som har levd et langt liv med gris, hest, høy og traktor før den gikk ut av bruk rundt årtusenskiftet, har fått nye oppgaver og nytt liv.

“Takk for at jeg fikk være med på reisen!”, sier idehaver og gjennomfører Randi Eek Thorsen, og fortsetter: “Glasslåven er et fascinerende møte mellom historie, samtid og en framtid vi ikke kjenner”. 

Skulpturen «Etter Skeid»

Kunstner Anna Widéns verk «Etter skeid» (2014) er støpt i sort betong i to opplag. Skulpturene av de hvilende hestene er permanent plassert ved Glasslåven kunstsenter og i Elvebredden kunstpark i Lillestrøm. 

Skulpturen er resultat av et oppdrag fra Skedsmo kommune hvor man ønsket et stedsspesifikt kunstverk til et friluftsområde ved Nitelva.

Kunstnerens idé til skulpturen kommer fra stedsnavnet Skedsmo, kommunen Lillestrøm tilhørte tidligere. Sammenstillingen av “skeid” (hesteveddeløp/hestekamp) og “mo” (slette) stammer fra historien og landskapet rundt Skedsmo kirke hvor hesteveddeløp og hestekamper var utbredt rundt 1000-talet, ofte knyttet til religiøse skikker. 

Treskulpturene det er gjort avstøpninger av, er er satt sammen av tremateriale fra gamle stubber, høstet fra et kubeite i Ålsbygda på Hadeland, like i nærheten av kunstnerens atelier. Trebitene er merket av mange år med sol, vind, regn, tørke og variert temperatur.

Kunstneren sier selv:
“Att bygga skulpturerna har varit som att lägga ett abstrakt pussel och samtidigt sträva efter en figurativ och anatomiskt riktig form. Jag har försökt vara lyhörd för varje individuell pusselbit och dess egenskaper, för att kunna skapa det uttrycket jag önskar.”

Treskulpturene var utstilt i Stallgalleriet i Glasslåven i åpningsåret, sommeren 2016. Utgaven av «Etter skeid» utenfor Glasslåven ble avduket 10. september 2017 og eies av 600 andelseiere – som resultat av initiativet fra engasjerte frivillige som laget en dugnadsaksjon slik at hestene kunne få bli på Granavollen.

Les mer på Anna Widéns egen nettside.

Ansatte

Monica Celius, daglig leder

Send en epost til Monica, eller ta kontakt på telefon

Katrine Kildal, formidlingsansvarlig

Send en epost til Katrine, eller ta kontakt på telefon

Informasjon til presse

Her kan du laste ned aktuelle filer til den aktuelle utstillingen, samt bilde av daglig leder Monica Celius

Styret og kunstneriske råd

  • Pål Wien Espen (styreleder)
    Steffen Mørtvedt (nestleder)
    Monica Celius (daglig leder)
    Anna Widén
    Astrid Skiaker
    Johannes Sundet
    Jonas Aasgaard Raabe
    Ellen Stokstad (varamedlem)

  • Karin Hellandsjø (leder) er utdannet bibliotekar fra Statens Bibliotekhøgskole 1968 og magister i kunsthistorie fra Universitet i Oslo 1977, og har nær 50 års fartstid fra museums- og formidlingsarbeid. Fra 1971 til 1988 var hun tilknyttet Henie Onstad Kunstsenter som konservator, var fra 1988 til 2003 sjefkonservator og nestleder ved Museet for samtidskunst i Oslo, og direktør ved Henie-Onstad Kunstsenter fra 2005 og frem til hun gikk av med pensjon høsten 2011. Hun arbeider nå som seniorforsker og kunstfaglig konsulent. Hellandsjø satt i styret for Glasslåven kunstsenter fra 2015-19, og har vært leder av Kunstlåvens kunstneriske råd siden opprettelsen i 2019.

    Keramiker Marit Tingleff er utdannet ved Bergen Kunsthåndverksskole, 1974-77. Hun har arbeidet i eget verksted siden 1977 og var professor og fagområdeansvarlig ved Kunsthøgskolen i Oslo, avd. kunst og håndverk, keramikk 2013 – 2016. Tingleff har deltatt på store kollektive utstillinger internasjonalt siden 1980-tallet, og har hatt separatutstillinger og store presentasjoner i blant annet i Oslo, Bergen, New York, London, Paris og Genève. Verk av Marit Tingleff er innkjøpt av både private og offentlige samlinger, samt museer i Norge og utlandet, blant andre Nasjonalmuseet i Oslo og Victoria & Albert Museum i London.

    Billedkunstner Anders Sletvold Moe bor og arbeider i Oslo og Kristiansand, og har sin utdanning fra Konsthögskolan i Malmö. Separatutstillinger inkluderer Nils Aas Kunstverksted (2020), Dropsfabrikken galleri (2020), Elastic galleri, Stockholm (2019), Kunstnerforbundet (2017), Kunstmuseet Nord-Trøndelag (2016), Akershus Kunstsenter (2016) og Vigeland-Museet (2014). Gruppeutstillinger inkluderer Deltagelse Trondheim Kunstmuseum (2017), NN-A NN-A NN-A New Norwegian Abstraction, Stavanger Kunstmuseum (2016) og Astrup Fearnley Museet (2014). Sletvold Moe har utført en rekke prosjekter med Kunst i offentlige rom.

Venneforeningen

  • Glasslåvens venner ble stiftet 2. februar 2019 for å fremme og støtte Glasslåven kunstsenter. Aktive medlemmer i foreningen arrangerer blant ahernet konserter, bidrar i Stallbutikken og på aktiviteter for unge.

    Bestill ditt medlemskap her

  • Glasslåvens venneforening arrangerer jevnlig Låvematineer, med kaffe og kringle inkludert i billettprisen. Rabatterte priser til medlemmer i venneforeningen.

  • Årsavgift for medlemskap i Glasslåven venner er kroner 300, som inkluderer:
    Gratis inngang til utstillingene
    Gratis inngang til kunstnersamtalene
    Rabatterte priser på enkelte konserter og arrangementer
    Spesialtilbud på utvalgte varer i Stallbutikken (vil variere)

  • Vil du bli Glasslåven-venn? Bestill ditt medlemskap her

    Besøk også Venneforenings egne Facebookside: Glasslåvens venner.

Utleie av Høyloftet

Høyloftet er det vakreste rommet i Glasslåven, med en klassisk tømmerramme-konstruksjon, god takhøyde og store vinduer med utsikt til det vakre kulturlandskapet på Granavollen. 

I perioder kan Høyloftet leies til lukkede arrangementer som workshop, seminarer, foredrag eller seremonier. Ved leie av Høyloftet kan det være at man må ta hensyn til aktuell utstilling. 

  • Dagtid kl. 09.00-16.00: kr. 6000,-
    Kveld kl. 16.00-22.00: kr. 6000,-
    Helgetillegg kr. 950,-

    Leieprisen inkluderer rigging av salen i forkant, og nedrigg etter arrangement. Ved behov for ekstra rigging faktureres kr. 550,- pr. time.Alle priser er eks. mva.

  • For spørsmål om utstyr i Høyloftet, ta kontakt med daglig leder.

  • Det er ikke mulig å ha medbrakt mat ved arrangement i Høyloftet. Ved ønske om servering anbefaler vi å bestille cateringen fra Granavolden Gjæstgiveri eller Åstjern.