Elisabeth von Krogh og Tore Aarholt

I Høyloftet viste vi sommeren 2017 keramiske arbeider av Elisabeth von Krogh og collager av Tore Aarholt.
De to kunstnerne har hatt atelier og verksted i samme hus på Nøtterøy i over 30 år og i årenes løp har arbeidene deres tatt farge av hverandre. Det erfarne og formsikre kunstnerparet la i denne utstillingen vekt på slektskapet i arbeidene og har bevisst latt seg inspirere av hverandres uttrykk. Det var 10. gang de samarbeidet om å lage en utstilling med tittelen «Forbindelse», som alle har vært ulike.

Elisabeth von Krogh er kjent for sine store, fargesterke krukker som for eksempel fra utsmykkingen hun har laget på Gardermoen hovedflyplass. Flere av hennes verker er innkjøpt av kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, av Norsk Kulturråd og Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design, og hun har hatt mange utsmykkingsoppdrag. I 1998 fikk hun Kunsthåndverkprisen og i 1999 mottok hun Vestfold Fylkes kunstnerpris.
Til utstillingen på Glasslåven kunstsenter viser hun ikke bare krukker i forskjellige størrelser og utforminger, men også noen skulpturelle objekter, inspirert av elementer fra Tore Aarholts bilder. Arbeidene hennes er fritt modellert eller formet og bearbeidet i gipsformer. Elisabeth von Kroghs egen nettside finner du her.

Vi kunne glede oss sammen med kunstneren selv at over at von Kroghs store krukke «Stripete» ble innkjøpt av Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk til KODE, Vestlandske kunstindustrimuseum fra denne utstillingen!

Tore Aarholt sine collager er velkjente for mange, og han har utført flere utsmykninger i denne teknikken. Hans bilder er også innkjøpt av blant andre Norsk Kulturråd, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Nasjonalgalleriet og Haugar Vestfold Kunstmuseum. Collagene er komponert av mønstre og strukturer som Aarholt har trykket i tresnitt. Papir med mønster, former og farger er dermed materialet i collagene, som blir limt på bygningsfinerplater og avsluttet med matt lakk. Tore Aarholts komposisjoner er improvisasjoner som vokser fram underveis i prosessen. Kontraster mellom strenge og myke former kan symbolisere det mekaniske og menneskeskapte satt opp mot naturens organiske former.

 

Utstillingsperiode
10. juni – 27. august 2017

Forrige
Forrige

Marit Knarud