Tidligere utstillinger

Eli Hovdenak

Utstillingsperiode på Glasslåven: 7. sept – 17. nov 2019.

Billedkunstner og billedbokforfatter Eli Hovdenak er opptatt av ord og bilde, og er kjent for sine underfundige titler som utvider billedfortellingen. Hennes billedverden er fylt av humor, med motiver som er absurde og gjenkjennelige på samme tid. Bildene er befolket av mennesker og dyr, ofte i hverdagslige situasjoner, der rollene er snudd på hodet. Dyrene oppfører seg gjerne som mennesker eller omvendt.
– Det at bildet inklusive tittel ikke skal være entydig har jeg tatt med til bokprosjektene. Bilde og tekst må gi rom for tolkning og misforståelser; være luftig og åpent for leserens egne tanker og assosiasjoner. Jeg lager ”henvendt” kunst. Jeg ønsker å berøre og bevege, forteller hun.

Mer om kunstneren:
Eli Hovdenak er en norsk billedkunstner og forfatter. Hun ble født i Porsgrunn i 1956 og er utdannet ved Statens Kunstakademi og Norsk barnebokinstitutt. Hun arbeider innen teknikkene gouache, litografi og tresnitt, har en utstrakt utstillingsvirksomhet og mange utsmykningsoppdrag.
Eli Hovdenaks prisvinnende bildebøker er preget av surrealisme og humor. «Det var ikke en busk» ble nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2019. Boka deltok også på utstillingen ”Tegnerforbundets utvalgte bildebøker 2018”. I 2014 mottok hun kulturdepartementets bildebokpris for ”Øya”. I bøkene har hun hittil anvendt teknikkene akvarell, kullstift og digital tegning.
Hovdenak er medlem av Tegnerforbundet, Norske grafikere og NBU – og er innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Nasjonalbiblioteket, Norsk Kulturråd, samt flere norske og svenske kommuner. Les og se mer på Eli Hovdenaks egen nettside.

Ørnulf Opdahl

Utstillingsperiode: 25. mai- 25. aug 2019.

Vestlandsnaturen gjestet Glasslåven kunstsenter på Granavollen sommeren 2019 gjennom en salgsutstilling med malerier og litografier av den anerkjente billedkunstneren Ørnulf Opdahl:

«»Mellom lys og mørke» kaller jeg denne utstillingen. Temaet er åpenbart tilstede i de utstilte bildene.
Jeg henter mine inntrykk fra nordvestlandets dramatiske natur: Møtet mellom hav og land, storm og stille, fjord og steile fjellsider. Årstidenes skiftende stemninger, vinterens magiske lys.
Det mørke lyset.
Det barske klimaet, med skymasser rullende inn fra havet.
Små glimt av lysende horisonter,
eller en tind plutselig opplyst av det siste lyset fra vest.
Dette landskapet er det jeg forlot, og kom tilbake til.
Barndommens landskap.» – Ørnulf Opdahl

KUNSTNERSAMTALE ble avholdt fredag 23. aug 2019: kunsthistoriker Holger Koefoed samtalte med Opdahl om hans sterke forhold til Peder Balke, om romantikk og om håndverket.

Ståle Blæsterdalen

Utstillingsperiode: 23. februar-19. mai 2019

Glasslåvens vårutstilling med tittelen «Sakte minker mørket» viste tresnitt og treskulpturer av den etablerte kunstneren Ståle Blæsterdalen (f. 1951). Han vokste opp og har tilhørighet i Folldal, «nørdst og øverst i Hedmark». Han sier selv at «dette himmelnære og karrige landskap ligger meg nært om hjerte».

Blæsterdalens egen opprinnelse og oppvekst i den marginale utkanten av den nordlige halvkule har alltid inspirert ham og vært råmateriale i hans kunstneriske virke. Han bruker både den indre og ytre virkelighet som råstoff for sine arbeider. Savn og nød, glede og lyst kan være med og forme et motiv og lade noe tilsynelatende ordinært og dagligdags til å bli noe betydningsfullt. Konkret foretrekker kunstneren de billige og lett tilgjengelige materialene, bearbeidet med enkelt håndverktøy som ellers kan brukes i arbeid med båt og hus. Tegning ligger alltid til grunn, som et viktig medium ved plutselige innskytelser. Hovedmotivet i Blæsterdalens billedverden er natur med fjellets landskap og fauna i hovedrollen, ofte i møte med det lille mennesket.
At en av Norges fremste kunstnere innenfor tresnitt-teknikken nå vil vise sine arbeider i våre jordnære omgivelser, tror vi vil være mange til glede utover våren.

Ståle Blæsterdalen er født 1951 i Atndalen tett ved Rondane, og hadde sin oppvekst der, senere også på Grønland og Svalbard. Han er nå bosatt i Gudbrandsdalen. Han har utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1976) Statens Kunstakademi (1982). Blæsterdalen er en av Norges fremste kunstnere innenfor tresnitt og han har hatt en lang rekke gruppe og separat-utstillinger, og er blant annet innkjøpt av Norsk kulturråd, Nasjonalgalleriet og British Museum i London.
Les og se mer på Ståle Blæsterdalens egen nettside.

Hanne Tyrmi

Utstillingsperiode 24. nov 2018 – 20. januar 2019

Hanne Tyrmi skapte helt nye verk  til det store høyloftede rommet i Glasslåven, i en utstilling som utnyttet og kommuniserte med arkitekturen i rommet, de store trebjelkene, de mange vinklene og lyset fra de ulike vindusåpningene. De flate skulpturene i blankt stål og bly svevdeover gulvet og speilte arkitekturen. Tittel for utstillingen var Alt er fanget i en forestilling.

Om utstillingen skrev Lotte Konow Lund: «I Hanne Tyrmis nyproduserte utstilling for Glasslåven lar hun objektene stille spørsmålstegn ved sine omgivelser. To store objekter i løftestropper over gulvet speiler seg i hverandre og trekker alt de omgir seg med inn i overflaten. Det andre verket i rommet er en trestamme som henger fra taket, men som ser ut til å berøre gulvet. Overflaten er matt og i en jevn farge, og skal vise seg å være laget av et annet materiale enn tre. Alt er fanget i en forestilling som handler om motsetningsforhold – lett og tungt, vertikalt og horisontalt, hardt og mykt, overflate og kropp, levende og dødt – erkjennelsen av at kunst og mennesker først finnes i møtet med en annen».

Hanne Tyrmi (f. 1954) er utdannet ved SHKS i Oslo (1981-85). Tyrmi arbeider innenfor et mangfold av skulpturelle uttrykk og teknikker som ofte kombineres med film, foto og tekst. Den eksperimenterende utforskingen av ulike medier forenes med skulpturelle håndverkstradisjoner, hvor objektene drives fram av en tiltro til materialenes særegne kvaliteter.

Les mer om kunstneren på Hanne Tyrmis egen nettside.

Annette Hveem Narum

Utstillingsperiode 8. sept – 18. nov 2018

Annette Hveem Narums høstutstilling på Glasslåven hadde tittelen Bruddstykker av en fortelling.

Landskap med arkitektoniske elementer er hovedtemaet i Annette Hveem Narums malerier. Nærlandskapet på Toten der hun bor og arbeider er et tilbakevendende tema. Små glimt, stemninger, brudd, komposisjoner, detaljer eller farger fra omgivelsene fester seg i bevisstheten og til billedflaten. Arbeidsprosessen beskriver hun som en balansegang mellom teknikk og intensjon der et strøk for mye kan ødelegge komposisjonen og intensiteten. I maleriene hennes vises en vedvarende og gjentagende dialog mellom maleriets komplekse stillhet og omgivelsenes påvirkning. Vinteren og våren 2018 hadde kunstneren et arbeidsopphold i gjesteatelieret på Glasslåven kunstsenter. I disse periodene undersøkte hun omgivelsene rundt Glasslåven og Granavollen både med skisser og malerier som ble vist i utstillingen. Noen små grafiske arbeider ble også vist.

Annette Hveem Narum (f. 1972) har atelier på Eina i Vestre Toten, og på Peder Balke-senteret på Billerud på Kapp. Hun er medlem av Norske Billedkunstnere, Norske Grafikere og Billedkunstnerne i Oppland.

Liv Blåvarp og Tore Gimle

Ustillingsperiode: 9. juni – 26. aug 2019

Glasslåvens sommerutstilling 2018 viste Liv Blåvarps helt unike skulpturelle smykker i tre og varierte, finurlige trearbeider av hennes livspartner Tore Gimle; blant annet esker, skap og kniver. De to kunsthåndverkerne som begge bor og arbeider i Lena på Toten, har utført utsmykningsoppdrag sammen og det er tredje gang de stiller ut sammen som på Glasslåven. Til felles har de en utforskning av og fascinasjon for materialene, ulike treslag – hjemlige og eksotiske – ulike horn og tenner fra dyr, og hvordan de kombinerer dem. Sansen for fargebruk deler de også, for matte og blanke flater, treets mønster som skinner igjennom og ikke. Og ikke minst lekenheten og humor i arbeidene.

Liv Blåvarp (1956) er en av våre mest anerkjente og originale smykke-kunstnere.  Hennes smykkekunst er nesten mer kjent i utlandet enn her hjemme, men mange fikk øynene opp for hennes vidunderlige verk under separatutstillingen i Lillehammer kunstmuseum sommeren 2017. Blåvarp benytter mange ulike tresorter i smykene sine og setter dem sammen i uventede kombinasjoner med frodige farger og stor detaljrikdom. Arbeidsprosessen er tidkrevende og den håndverksmessige utførelsen er av enestående kvalitet. Hun er opptatt av naturens former og mønstre. Smykkene hennes er  skulpturer som skal bæres godt på en kropp, de skal være bevegelige og ligge godt mot huden. Smykkelåsene gjemmes ikke bort, men har en estetisk funksjon.

Tore Gimle (1958) er utdannet i treskjæring fra Hjerleid og Raulandsakademiet. Han arbeider hovedsakelig med kniver i ulike treslag; norske så vel som eksotiske. Andre ting han arbeider med er skap og skrin i en fornyet folkekunst-tradisjon: Jeg legger vekt på godt håndverk og ønsker å framstille gjenstander med gode bruksegenskaper i en tidsmessig form. Samspillet mellom form og dekor er viktig for meg og jeg forsøker alltid å skape en harmonisk enhet.

Jenny Alnæs

Utstillingsperiode: 25. nov 2017 – 4. mars 2018

«Odyssé – en reise over og inn i byens rom» er Jenny Alnæs’ reiseskildringer fra metropoler og bykulturer over hele verden. De store, uendelig detaljrike verkene, bestående av fotocollager og malerier gjennomstrålt av lyspunkter, er en eventyrlig reise også for betrakteren.

Kunstprosjektet «Odyssé» har pågått og vært i løpende utvikling helt siden 1996 forteller kunstneren: «Objektet for Odyssé-prosjektet er byen – med dens infrastruktur, kultur, historie og symbolikk, og min ambisjon er å utforske byens mange dimensjoner. Verkene mine kan leses som subjektive reiseskildringer. Jeg ser byens rom og strukturer i fugleperspektiv, før jeg går ned og inn, og leter etter hvordan byene har smeltet sammen kulturelle og historiske referanser som peker bakover i tid, men også framover, gjennom nye anslag og nye retninger.»

Jenny Alnæs (f. 18.3.62 i Fredrikstad) har sin utdannelse fra Vestlandets Kunstakademi ved skulptur- og tekstilavdelingen, og fra tekstillinjen ved Statens Håndverk og Kunstindustriskole i Oslo. Hun arbeider både med innendørs utstillinger og monumentale verk utendørs som utsmykninger i det offentlige rom og minnesmerker. Et knippe av dem nevnes her: «Ekvinoktium» i Longyearbyen Kulturhus (2013), «Labyrint» i Knausensenteret i Molde (2009), «Grønland» Oslo Sentralarrest (2007). Høsten 2017 ble verket «Livstreet» innviet i Brandbu Barneskole. Nå er vi veldig glade for at hun ville komme tilbake til Hadeland og vise et fascinerende kunstprosjekt hos oss.

Frøydis H. Frøsaker

Utstillingsperiode: 10.mars – 3. juni 2018

Naturen fremstilles som mørk, mystisk og kanskje også skremmende i utstillingen «Woodland» med kulltegninger av Frøydis H. Frøsaker.

Materialene jeg bruker kommer fra trær: papir og kull. Dette har en betydning for meg når jeg tegner landskap og skog. Det skapes en forbindelse mellom det som lages, og det det er laget av. Å tegne med kull er for meg å overgi seg til et uttrykk hvor det kan bli både mørkt, flytende og skarpt på samme tid.

Frøsaker er opptatt av å utforske en form for mytologi knyttet til naturen, der naturkreftene forklares med mystikk og magi, en måte å forstå naturen løsrevet fra både vitenskap og kristent/vestlig forståelsesgrunnlag. De siste årene har hun fokusert på kulltegning av landskap og natur, og forsket på hvordan et flyktig medium som kull kan formidle ulike uttrykk.

Billedkunstner Frøydis H. Frøsaker er utdannet ved Kunsthøyskolen i Bergen (1997) og har etter det laget kunstneriske arbeider i ulike medier. Hun er vokst opp på Gjøvik, hvor hun også bor og arbeider. I tillegg til sitt kunstneriske virke har hun undervist i grunnskole, videregående skole, og underviser nå ved Nansenskolen.

Marit Knarud

Utstillingsperiode: 9. sept – 20. nov 2017

Det er noe eget når vi kan vise kunst av Glasslåvens egne kunstnere: høsten 2017 var det Marit Knarud som holder utstilling i Stallgalleriet med sine vakre, ettertenksomme bilder. I utstillingen viste Marit Knarud nye tegninger og malerier i ulike format, til dels med ny fargepalett, enda mer kraftfull enn tidligere. Hun er også opptatt av å utforske det tredimensjonale og ønsker å uttrykke seg mer gjennom skulpturer, både i tre og stein.

Marit Knarud kalte utstillingen «Gå stille». Om det å male skrev hun selv:

«Jeg vet sjelden hva jeg skal male før jeg begynner, jeg arbeider på mange måter som en abstrakt maler og begynner prosessen med å legge på farger, bryte den hvite flaten og begynne en form for dialog. Jeg vet som regel at det finnes en person der inne, noen ganger dukker den opp tidlig i prosessen, andre ganger seint. Det er en form for følelse jeg leter etter, det er noe som både er veldig familiært og samtidig helt ukjent – litt som å vandre gjennom huset ved midnatt i stummende mørke.

Det er noe fint og litt magisk ved å observere mennesker i det de vender innover i private refleksjoner, uttrykket er ofte nøytralt, blikket innovervendt i noe stille og meditativt. Jeg føler at desto mindre gesturer og bevegelse de har, desto mer gir de inntrykk av en stoisk ro, samtidig som det gir desto mer rom for at betrakteren kan legge egne assosiasjoner og betraktninger i bildet.»

Marit Knarud (f. 1982) er oppvokst i Vestre Gran på Hadeland og har sin utdannelse fra Asker kunstskole. Hun har hatt atelier på Glasslåven siden den åpnet i 2016, fram til høsten 2019.

Elisabeth von Krogh og Tore Aarholt

Utstillingsperiode: 10. juni – 27. aug 2017

I Høyloftet viste vi sommeren 2017 keramiske arbeider av Elisabeth von Krogh og collager av Tore Aarholt.
De to kunstnerne har hatt atelier og verksted i samme hus på Nøtterøy i over 30 år og i årenes løp har arbeidene deres tatt farge av hverandre. Det erfarne og formsikre kunstnerparet la i denne utstillingen vekt på slektskapet i arbeidene og har bevisst latt seg inspirere av hverandres uttrykk. Det var 10. gang de samarbeidet om å lage en utstilling med tittelen «Forbindelse», som alle har vært ulike.

Elisabeth von Krogh er kjent for sine store, fargesterke krukker som for eksempel fra utsmykkingen hun har laget på Gardermoen hovedflyplass. Flere av hennes verker er innkjøpt av kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, av Norsk Kulturråd og Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design, og hun har hatt mange utsmykkingsoppdrag. I 1998 fikk hun Kunsthåndverkprisen og i 1999 mottok hun Vestfold Fylkes kunstnerpris.
Til utstillingen på Glasslåven kunstsenter viser hun ikke bare krukker i forskjellige størrelser og utforminger, men også noen skulpturelle objekter, inspirert av elementer fra Tore Aarholts bilder. Arbeidene hennes er fritt modellert eller formet og bearbeidet i gipsformer. Elisabeth von Kroghs egen nettside finner du her.

Vi kunne glede oss sammen med kunstneren selv at over at von Kroghs store krukke «Stripete» ble innkjøpt av Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk til KODE, Vestlandske kunstindustrimuseum fra denne utstillingen!

Tore Aarholt sine collager er velkjente for mange, og han har utført flere utsmykninger i denne teknikken. Hans bilder er også innkjøpt av blant andre Norsk Kulturråd, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Nasjonalgalleriet og Haugar Vestfold Kunstmuseum. Collagene er komponert av mønstre og strukturer som Aarholt har trykket i tresnitt. Papir med mønster, former og farger er dermed materialet i collagene, som blir limt på bygningsfinerplater og avsluttet med matt lakk. Tore Aarholts komposisjoner er improvisasjoner som vokser fram underveis i prosessen. Kontraster mellom strenge og myke former kan symbolisere det mekaniske og menneskeskapte satt opp mot naturens organiske former.