Fantastisk utstillingsåpning

Rundt 200 tok turen til Granavollen lørdag 5. Juni for å få med seg åpningen av Ulla-Mari Brantenbergs «Etter katastrofen» på Glasslåven.

Mange blide fjes en usedvanlig fin dag i juni, ble en perfekt ramme for utstillingsåpningen. Glasslåven serverte forfriskninger i varmen, og selve seremonien startet på slaget kl. 13.00. «Etter katastrofen» er en svært gjennomarbeidet og nøye planlagt utstilling, med Sølvi Edvardsen som kurator, og hun hadde også regien på åpningsseremonien. Det første publikum hørte var en mørk, dyp vibrerende stemme fra inne i Stallgalleriet. Mange i publikum ble overrasket da Ruth Wilhelmine Meyer trådte frem på trappa.

Strupesang og rørt ordfører
Meyers opptreden og stemme kan nesten beskrives som noe utenfor denne verden.
Gjennom et enormt spekter av stemmeuttrykk skaper hun lydlandskap som svever mellom det realistiske/urealistiske og det overraskende. Lyden blir en egen historieforteller, og av og til kunne det faktisk minne om glass. Etter denne intense opplevelsen tok kunsthistoriker Jorunn Veiteberg ordet. Hun trekk frem at Brantenberg ikke bare er en av pionerene i prosjektet Glasslåven, men at hun også er en av grunnleggerne av glass som en kunstnerisk disiplin eller fagområde innenfor kunsthåndverket i Norge.
– Brantenbergs innsats for å setja glas som kunsthandverk på kartet i norsk samanheng, kan knapt overvurderast, mener Veiteberg.

Til slutt var det en rørt Randi Eek Thorsen som gratulerte med utstillingen og erklærte den for åpnet.

Sterkt og følelseladet
Glasslåven kan kun ha 20 besøkende samtidig under gjeldene korona-regler, og det ble tidvis lang ventetid for å komme inn i galleriet. Det så ikke ut til å legge noen demper på stemningen. Responsen fra publikum etter et besøk i utstillingen var udelt positiv og – for mange – svært følelsesladet. «Fantastisk», «sterkt», «imponerende», «vakkert», «stor kunstopplevelse», var bare noen av reaksjonene. I løpet av dagen var over 250 personer innom utstillingen.

Brantenberg selv strålte om kapp med sola, tok imot gratulasjoner og ros, og svarte på spørsmål om verk og utstillingen som helhet.
– Dette var helt overveldende. At kunst kan berøre så sterkt og inderlig gir meg kraft til å fortsette, sa Brantenberg.

«Etter katastrofen» er så langt hennes største separatutstilling, men Brantenberg har ingen planer om å gi seg ennå. Vi ser frem til hennes neste store utstillingsprosjekt.

«Etter katastrofen» er Glasslåvens sommerutstilling, og varer frem til 5. september. Åpnet hver dag fra 11.00 til 17.00.

Ulla-Mari Brantenberg, Jorunn Veiteberg, Randi Eek Thorsen, Sølvi Edvardsen og Ruth Wilhelmine Meyer. Foto Yann CM Bougaran

Ulla-Mari Brantenberg var både rørt og overveldet. Foto Yann CM Bougaran

Ruth Wilhelmine Meyer med en opptreden som nesten kan beskrives som utenfor denne verden. Foto Yann CM Bougaran

Ordfører Randi Eek Thorsen registrerer seg inn før inngang. Foto Yann CM Bougaran

Rundt 200 publikummere på åpningen av «Etter katastrofen» – sommerens utstilling på Glasslåven. Foto Yann CM Bougaran