Eivind Narum

“alt er kaos av energier”

Aldri skal to objekter være like. Alltid være åpen for tilfeldigheter og lek. Glasskunstner Eivind Narum har en åpen og lite styrt tilnærming til det å skape noe.

Det starter med en ide og noen skisser, som så får modne noen uker. Utfordringen i hvordan objektet skal forløses i glasset, den kommer senere, under selve prosessen med å varme opp, blåse, forme og avkjøle, slipe og gravere.

Jeg liker verkstedsprosessen med å finne ut hvordan ideen kan løses uten en klar plan på forhånd. Og mye kan skje underveis. Kanskje fører det meg i en ny retning, og da er det på en måte selve teknikken som blir utgangspunktet ideen.

Narum beskriver det som å “jobbe med glasset”.
Han jobber både med bruksting og mer skulpturelle uttrykk. Å designe et glass, for eksempel, i samarbeid med kunden, er en arbeidsform han liker godt.

Jeg jobber i skolen, og der får jeg masse inspirasjon fra barna. Men jeg kan egentlig bli inspirert av hva som helst. Fra småting i hverdagen; melken som blander seg med kaffen i koppen, til semifinalen i Farmen Kjendis – eller Den arabiske våren.

Også definisjonen av hva som er vakkert, er et åpent spørsmål.

Det vulgære kan være vakkert, det samme kan jeg oppleve med gamle glass fra Firenze, laget med en håndverksteknikk ingen kjenner lenger.

Han har selv blitt hedret for eksepsjonelle glass. I 2009, fremdeles bare en student, representere han Norge i finalen under Bombay Sapphire designer competition i London.

For Narum er det ingen store skiller mellom design og kunst, livet og arbeidet. Alt flyter sammen og lekenhet er en viktig del av det hele.

Jeg er opptatt av filosofi og mener at alt er kaos av energier. Det handler bare om å være åpen og la det som skjer skje, og gripe de tilfeldighetene som er verd å gripe.